Sawubona!

21 juli 2015 - Lobamba, Swaziland

Lieve allemaal,

Vanochtend vroeg vertrokken uit Berg en Dal. Het is namelijk 4 uur rijden naar Ezulwini in Swaziland. De weg hiernaartoe is werkelijk prachtig. Wat een natuur. Het ziet er hier veel groener uit! Daarnaast is het weer hier al dagen heerlijk; rond de 30 graden. De mensen hier hebben het koud en lopen vaak dik bepakt en met mutsen op. Komen wij beiden met een hemdje aan, korte broek eronder en daaronder onze prachtige Teva sandalen om het af te maken.

Onze accommodatie in Swaziland is de Mantenga Lodge. Ons huisje is erg schattig en ziet er goed en schoon uit. Vanaf het balkon kijk je uit op heel veel bomen en de berg erachter. Ook zie je vanaf het balkon heel veel aapjes. Echt schattig!

Na ons huisje gekregen te hebben, zijn we naar de Mantenga Cultural Village gereden. Hier staat een authentiek dorp van een Swazistam. Hier hebben we een rondleiding gehad. Heel erg interessant! Hier woont ook nog echt één familie. De man van de stam heeft 2 vrouwen. Ook zijn de mannen hier de baas, daar kunnen de mannen in Nederland alleen maar van dromen, haha De hutjes waren erg leuk om te zien. Een koepeltje met een dak van gras. De ingang van de huisjes zijn erg laag. Dus je moet diep bukken om binnen te komen. Dit is zo gedaan, zodat je een buiging moet maken als teken van respect.

Na deze rondleiding gehad te hebben zijn we gaan lopen naar de waterval. Dit was nog best een stukje lopen, maar dit was ook wel weer lekker na lang in de auto gezeten te hebben. De waterval was erg mooi!!! Sowieso was de omgeving weer prachtig!

Na de waterval gezien te hebben startte om 15:30 uur een voorstelling van de Swazistam. Dit was zo leuk! Ze deden allemaal traditionele dansen en zongen traditionele liedjes. Inclusief het liedje The Lion Sleeps Tonight! Echt leuk dat dit nog bestaat! Die mensen hebben dat gevoel voor ritme echt in hun bloed.

Na dit allemaal gezien te hebben zijn we nog naar een craft market geweest, waar je allemaal souvenirs kon kopen. Hier raakten we in gesprek met een verkoopster. Op de één of andere manier kwam het ter sprake dat Daryl docent was. Die vrouw vroeg of Daryl ook wel eens zijn leerlingen sloeg. Dus Daryl zei natuurlijk van niet en dat dit in Nederland niet normaal is en zeker niet wordt geaccepteerd. Dus ik zei dat het helemaal niet gebruikelijk is om je kind te slaan. Ook niet als ouder zijnde. Nou je had die vrouw haar gezicht moeten zien. Ze kon zich niet voorstellen dat je je kind niet mocht slaan. Dus zij doodleuk vertellen, dat haar kind erg moeilijk is en dat zij haar daarom wel eens sloeg. Alleen ze werd er erg verdrietig van om dit te doen en bracht ze haar dochter naar de politie. Zij vroeg dan aan de politie of zij haar voor haar wilde slaan en dit deden ze. Nou ik zie het al voor me dat iedereen met zijn vervelende pubers naar de politie komt en dat wij ze een pak slaag mogen verkopen. Daar zouden we een dagtaak aan hebben! Blijkbaar is dit hier normaal, wat wij ons moeilijk kunnen voorstellen en dat is maar goed ook!

Vanavond hebben we nog wat gegeten in het restaurant van de Mantenga Logde. Dit was lekker! Het terras zag er erg leuk! Het was erg leuk verlicht en dit maakte het sfeervol!

Liefs,
Daryl en Melanie

Ps.: We hebben ook nog wat Swazilandse woorden geleerd!
Ekhaya: Mag ik (het dorp) binnenkomen? (Dit moesten we ook voordat we dorp in kwamen roepen en hier werd dan gehoor aan gegeven)
Sawubona: Hallo
Unjani: Hoe gaat het met je?
Ngiyaphila: Het gaat goed met mij.
Ngiyabonga: Dankjewel
Ngiyabonga Kakhulu: Heel erg bedankt.

1. Caroline:
    21 juli 2015
    Ngiyabonga Kakhulu voor jullie mooie verhalen. Elke keer is het net alsof ik er zelf bij ben zo mooi word alles verteld en beschreven. Geniet van alles XXX
  2. Dewie:
    21 juli 2015
    super leuk om weer te lezen!!! geniet er van!

xxx
  3. Rene:
    21 juli 2015
    Sluit me bij de woorden van Caroline aan heel leuk om te lezen blij dat jullie het zo naar je zin hebben xxxx pa
  4. Oma & Opa:
    21 juli 2015
    Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een wereld van verschil in opvoeding.
    Ngiyabonga Kakhulu voor jullie gezellige verhaal.
  5. Jolanda van der Meer:
    21 juli 2015
    Sawubona lieverds, wat een prachtreis! Leuk om met de lokale bevolking in contact te komen en hun verhalen te horen. Had wel even bij jullie om een hoekje willen kijken om die dansende swazi stam te zien. Gelukkig heb je een levendige manier van schrijven Mel, dus kan me er wel een voorstelling van maken. Ngiyabonga Kakhulu en een goede reis naar jullie volgende bestemming. Dikke kus voor allebei van mam xxx
  6. Anneke:
    21 juli 2015
    bi dankie voor de fantastische verhalen. groetjes Anneke xxx
  7. Ellen:
    21 juli 2015
    Weer een leuke dag gehad.
    Geniet van vandaag!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. xxx
  8. Thea Giesbers:
    Hoi Mel en Dar,
    Wat is het heerlijk al weer een stukje te lezen ik zie het allemaal voor me op mijn eigen manier,dus jullie Bobby wordt later gelukkig niet geslagen tjee zeg wat een cultuur verschil de leeraar die slaat en de politie die ook het werk nog op mag knappen.
    Wat toevallig weer dat jullie precies zo dat werk hebben !
    Voor de rest is het zo genieten van jullie verhalen !
    Wat zullen jullie deze reis voor de rest van je leven bij je houden!
    Dikke Kus van Thea en de Zoo
  9. Lenie en Gerrit Cooijman:
    21 juli 2015
    Pas een week onderweg en al zoveel verhalen, als jullie thuis zijn kan je een boek uitgeven. Liefs van ons.