Stalagmieten en Stalactieten!

2 augustus 2015 - Montagu, Zuid-Afrika

Hoi allemaal,

Vanochtend uitgecheckt bij de Zeekoe Guest Farm. Hierna zijn we naar de Cango Caves (ook wel Kango Grotte) gegaan. Elk uur start hier een tour en dan ga je de grot in, in de berg. Wij hadden gekozen voor de heritage tour. Je kon ook kiezen voor de adventures tour, maar dit scheen nogal een zware tour te zijn. Ook ga je dan door gangen waar je moeilijk adem kon krijgen en je moest door hele smale gangetjes kruipen. Nou met al het eten van afgelopen weken, hebben we dat maar niet gedaan, hahaha! Onze volgende bestemming: het Airlies Guesthouse in Montagu, was ook nog 3,5 uur rijden. Dus de adventures tour zou te lang duren. Maar de heritage tour was ook erg mooi. Je ging naar allemaal ondergrondse "kamers" met prachtige stalactieten (gesteente naar beneden gevormd) en stalagmieten (gesteente naar boven gevormd). De ingang van de grot werd vroeger gebruikt door de bosjesmannen. Die hebben deze grot duizenden jaren gebruikt. Zij zijn alleen niet verder dan de ingang gekomen en zijn nooit dieper de grot in gegaan. Ten eerste waren ze bang voor het donker en ook geloofden zij dat dieper in de grot de geesten van hun voorouders leefden. Hier heeft de grot ook zijn naam aan te danken. Cango/Kango betekent "gateway/doorway to the spirits' world (ingang naar de geestenwereld). De eerste kamer na de ingang was ontdekt door Jacobus van Zuil.

We hebben echt prachtige gesteentes gezien in allerlei verschillende vormen. Sommige waren wel duizend jaar tot 1,5 miljoen (!!!!!!!) jaar oud. Erg interessant om meegemaakt te hebben. Ook hadden we een vrouwelijke gids, die alles erg leuk vertelde!

Daarna ziin we aan onze reis begonnen naar Montagu. De weg ernaartoe was weer erg mooi! Deze route heet: Route 62. Dit is hier ongeveer net zo bekend als Route 66 in de Verenigde Staten. Ik denk dat deze weg in de zomer of de lente ook erg mooi is, want je rijdt dan langs wijnlandschappen. Deze wijngaarden stonden nu niet in bloei en zullen er zomers prachtig uitzien! De rest van de weg was wel weer erg groen en bergachtig.

Onderweg hebben we nog wat gegeten bij The Country Pumpkin. Hier was ook een grote groep motorrijders aan het eten. We hebben hier ook het tweelingbroertje van Arno z'n motor zien staan, haha; Een grote blauwe Harley Davidsson motor.

Het Airlies Guesthouse wordt gerund door een wat ouder stel. Ze hebben een grote tuin. Hierin hebben ze twee huisjes aan elkaar staan en wij zitten in 1 van deze twee. Ziet er weer netjes en schoon uit!

Morgen gaan we naar ons laatste plaatsje toe: Kaapstad! Erg leuk, maar ook wel weer erg jammer. Het einde van de vakantie komt nu wel heel dichtbij. We gaan er nog maar even van genieten.

Liefs,
Daryl en Melanie

1. Lenie en Gerrit Cooijman:
    2 augustus 2015
    Twee verhalen op een dag, we kunnen straks niet meer zonder. Goede reis verder. Gr.XXX.
  2. Jolanda van der Meer:
    2 augustus 2015
    Hi lieverds, Wat gaan die weken snel he?! (voor jullie dan haha). Morgen al weer op weg naar jullie eindbestemming Kaapstad en dan hebben jullie er al weer meer dan 3000 km op zitten. Donderdag kan ik dan eindelijk weer met jullie knuffelen. Morgenochtend gaan jullie naar de walvisbaai en hopelijk hebben jullie het geluk om een aantal walvissen te spotten. zou geweldig zijn! Zag op de foto's dat jullie toch ook nog gecharmeerd raken van een schattig hondje haha. Slaap lekker straks en veel plezier morgen. Geniet van de rit naar Kaapstad. Dikke kus allebei van mam en een lik van Diva welpje
  3. Sonja en ton:
    2 augustus 2015
    kaapstad ook erg mooi de Tafelberg ook altijd bijzonder kan mistig zijn, einde van jullie vakantie in zicht maar dit pakken ze niet meer van jullie af een herinnering voor vele jaren , en wij kunnen het weten een schitterend land fijn dat jullie dit op deze leeftijd al mee hebben mogen makem,geniet er nog van en een goede reis terug xxxxxxxxxx Sonja en ton
  4. Oma & Opa:
    2 augustus 2015
    Daryl en Melanie jullie hebben bijna alles gezien. Zowel boven als onder de grond. Al moeten jullie er wel een paar uur voor rijden maar dan heb je ook wat. Hopelijk zien jullie ook nog walvissen.
    Goeie reis naar Kaapstad en een dikke kus van ons.
  5. Ellen:
    Hoi Mel en Daryl,
    Ervaring rijker, mooi hoor altijd, de grotten.
    Het neemt me weer even mee naar mijn schooltijd en vakanties in Frankrijk in mijn jeugd. Hele mooie grotten bezocht en daar ook een spreekbeurt over gehouden.
    Maar hoe onthou je als +/- 10-jarige nu die moeilijke namen...jaja, de stalactieten....de laatste lettergreep van het woord...ja die wijzen soms naar beneden...haha
    Zo zie je maar weer, hoe jullie prachtige verhalen ook nog eens herinneringen bij ons oproepen.
    Leuk dat jullie het broertje hebben gezien!
    Goede reis naar Kaapstad en geniet daar ook van al het moois!
    xxx
  6. Anneke:
    Hallo Melanie en Daryl,

Weer een te gekke ervaring op naar de Kaap als het mogelijk is moeten jullie langs het plaatsje Stellenbos gaan dat dateert uit 1614 uit de tijd dat de nederlanders daar toen zaten. Stellenbos ligt vlak bij Kaapstad. veel plezier en op naar het Robbeneiland. groetjes Anneke
  7. Diana:
    3 augustus 2015
    hoop dat jullie wat walvissen zien maar dat zal wel. een goede reis naar Kaapsted en geniet er nog heel veel van heel veel van heel van want het eind van de vakantie komt inzicht. maar jullie moeten maar zo denken de herinneringen gaan nooit meer weg. tot horens xxxx